Gamla Konsum

Gamla Konsum

onsdag 8 februari 2012

Utmaning-salt&peppar.

Oj, vilken utmaning!! En sån där pryl som man inte tror att man har så mycket av men som vid eftertanke finns lite överallt. Det är dock inte nått som jag specifikt har sökt utan mer kommit hem till oss på stundens ingivelse. Så här. kommer ett urval....


Dessa teakfiskar fick jag av min mamma. De har stått i hennes kryddhylla så länge jag minns och nu, sedan ett par år har de fått plats i våran.


I köket finns även dessa mini salt-pepparkar i plast. De är omärkta och kommer nog från nån loppis...


Så även dessa. De två Pripps är i plast och är nog inte så gamla. Men de är lite udda så då platsar de hos oss. Den blåa är peppar och den vita är salt. Den lite mindre Carlsberg är äldre och gjord i glas- Ämnad för salt-


I kökets kryddhylla finns även dessa små katter. Iklädda blekt sidenband med liten bjällra. Mer söta än praktiska!!

 
Två av deras gelikar finns i matsalen. De här ser lite stramare ut och har dessutom svans av rep...


På matsalsbordet har jag den enda i porslin. Klassisk svart med vitt plastställ och lock.


Det mest udda saltkaret är nog denna i teak. Omärkt. Ser ut som en skallra och man liksom "stänker" ut saltet. Om nån vet något om den så är all info välkommet.
Det finns naturligtvis fler Salt-Pepparkar här i huset men de finns på något annat plan å jag orkar inte söka efter dem just ikväll. ( Det är ju speciella till jul och påsk å de är nedpackade än...)
Jag har imponerats av det stora utbud som ni har i era gömmor och av alla de material och design. Det  kommer nog att resultera i att man tittar lite extra efter salt/pepparkar på sommarloppisarna!!

8 kommentarer:

  1. Teakfiskarna är ju underbara, och den sista! Fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Skallran var helt underbar, roligt om det är någon som kan berätta vem tillverkaren är.

    SvaraRadera
  3. Så många fina versioner;) gillar speciellt den svart/vita glasversionen.

    SvaraRadera
  4. Läckert, din salt-maraccas var ju för fräck!

    SvaraRadera
  5. Än har ingen kunnat stilla vår undran om vem eller vart " skallran" kan tänkas vara tillverkad. Den är för välgjord för att vara ett slöjdalster så...

    SvaraRadera
  6. Vad mycket roliga salt och peppar behållare du hade!! Extra kul med de du fått från dina föräldrar:)

    SvaraRadera
  7. Teakfiskarna är snyggast. Tänk att det fanns så fina saker att köpa i Dorotea...

    SvaraRadera
  8. Helena och Annika - Jag förmodar att teakfiskarna är köpta på Konsum. Mor och Far var/är inbitna Konsummedlemmar och var aldrig "otrogna"

    SvaraRadera