Gamla Konsum

Gamla Konsum

fredag 11 november 2011

Gula ytterkrukor med tidstypiska krukväxter.

I brist på Loppisar, Auktioner och Mässor så fotar jag väl lite här hemma. Börjar med att visa de gula krukorna.


Enfärgad glaserad kruka. Som blomfat fann jag dessa gallerskålar i plast. Passar ypperligt eftersom jag har en förmåga att vattna sällan och då blir det lite för mycket... Den här rymmer en Fjädersparris.


 Flätad plastkruka. Den här har krukfat i plast med "spetskant". Finns det nått fulare än en orchide som inte är i blom? Orchideér var inte var mans egendom på 50-talet men de är  tåliga  rackare och en av de få blommor som klarar min vanvård...


 Gulrandig! På bredden... så att säga. Här med ett brunglaserat fat. I den får Fuchian vila i vinter.


 Gul och svartrandig, något större kruka. En Fredskalla trivs bra här.


Åsså denna "långrandiga" ytterkruka i plast. Klassisk ampellilja får husera i den här.

5 kommentarer:

  1. Klassiska växer som står sig än idag.

    SvaraRadera
  2. Gult å svart...favoritfärgerna i salongen!

    SvaraRadera
  3. ah, så många snygga krukor! de enda blommor som klarar min vanvård är plastväxter. snygga sådana, naturtrogna sådana. jag gjorde ett inlägg om krukor och blommor häromsistens, såg du det?

    SvaraRadera
  4. FLAK - Flera gamla växter har ju blivit moderna igen. Svärmors tunga och Monstera till exempel.
    Gittan - Jo, de e ju ärtigt me gult å svart...
    Allt det gamla goda - Javisst såg jag ditt inlägg- många fina krukor va det...

    SvaraRadera
  5. Mycket fina krukor och härligt klassiska växter! Vi har en hel del klassiker hemma med, både bajonettlilja (svärmors tunga), monstera, olika liljor mm.

    Jag gillar den svart/gul/vita tvärrandiga krukan bäst, försöker spara ihop ett gäng av dem så att man kan ha i ett rum åtminstone :-)

    SvaraRadera