Gamla Konsum

Gamla Konsum

lördag 26 maj 2012

Tänkte visa några fler bilder från mitt barndomshem - Olofstorp.
Stället nyttjas bara sommartid och här ryms alla tidsepoker i form av överblivna prylar från mig, min mor och far samt mina barn. Suck! Skulle behövas rensas ut men som jag tidigare sagt så har jag svårt för att slänga bort saker....


I salen, det rum som man bara använde vid högtider,  är nu fyllt med diverse bråte. En lampa modell äldre. Den observante ser 50-tals kornischer och gardiner från -60. Det här rummet har kvar sitt originaltak.


Enda värmekällan är en (numera ) sprucken öppenspis. Här trängs ömse auktionsfynd i form av grytor och våffeljärn.


En tulla ( vagga) som är från 1900-talets början. Min far har legat i den och han är född 1919. Den var tidigare blå men nån gång på 70-talet tog någon och lutade av den. Det va ju modernt då!! Golvets korkmatta är rätt så läcker, eller hur??


På salsbordet står min gamla fågelbur. Undulaten som bodde i den hette Putte. Helvit, handtam och kunde tala. Buren är ett auktionsfynd, inköpt i mitten på 70-talet.


På begäran - Det andra huset på gården - en västerbottensgård. Tyvärr i dåligt skick. Heltimrat hus med Farstu, Kök ,Kammare och Storstuga, där det även är en bakugn. Har inga bilder från insidan  men återkommer om detta i ett senare inlägg,

3 kommentarer:

  1. Vilken stor och fin fågelbur!Putte var nog ett populärt namn, det hette vår guldhamster också på 70-talet:)

    SvaraRadera
  2. Många plus att du visar upp ditt barndomshem med väl valda bilder! Jag skulle så gärna vilja gå in i huset i Malå,där jag bodde tills jag var 8 år, och se vad jag minns,,,

    SvaraRadera
  3. Fina glimtar från din barndom. Förstår att det är svårt att rensa ut grejer därifrån. Min tama undulat tidigt 70-tal hette också Putte men han var blå :-)

    SvaraRadera