Gamla Konsum

Gamla Konsum

tisdag 23 augusti 2011

Höststäda a´la 50-tal!


 Ett tråkigt göromål kan kännas roligare med lite retroprylar. Dammsuga med en klassisk Hoover från mitten av 50. Fungerar perfekt men jag har bara 5 påsar kvar så hittar nån någon så tänk på mig. Maskinen heter Constellation.


 Föregångare till mirakelduk? Dammvippa i färgat fårskinn. Fungerar än!


 Elementborste. Husqvarna Borstfabrik. Oumbärlig när man har gamla element.


 Yes diskmedel fanns redan på 50.talet. Här är dock innehållet av modernare datum...


 Rengöringsmedel av alla de sorter. Många av dem fungerar bättre än de som finns idag men de är kanske inte så miljövänliga...!!


 Putsa fönster är inte kul. Å då spelar det ingen roll om man använder Glimt eller Klarisol. Lika trist ...


 Efter rengöring så är det dax för slutfinishen. Golvpolish,Adas zinkglans.Hollywood glansputs samt Viking Ugnsvärta. Notera att golvpolishen är självbonande !! De e grejjer de...


Mattorna får sig en omgång innan de läggs in i vårt nyfejjade hem! Å helt plötsligt kändes det nog inte så tråkigt att städa ändå...

5 kommentarer:

  1. mattpiskan kommer från husqvarna borstfabrik, designad av gino colombini. den är från början av 60-talet. denna utmärkta kunskap har jag fått från tomas lindblads lilla bibel om plast.

    förresten, kommer föremålen du visade i inlägget från den gamla konsum-butiken? :)

    SvaraRadera
  2. Dammvippan skulle mina katter gilla!

    SvaraRadera
  3. Dammsugaren var en riktig skönhet! Och jag tror faktiskt att städningen blir lite roligare om man sätter på sig sitt finaste retro-förkläde, drar på lite bra 50-talsmusik efter tycke och smak och dessutom har såhär fina städprylar att använda! Kul inlägg! :)

    SvaraRadera
  4. Hej och hå!
    Vad kul att se dina städprylar. Om du vill får du gärna ta en tur i min salong! ;) Får man fråga om du hade någon städrock på dig?

    Gittan

    SvaraRadera
  5. Allt det gamla goda - Vårat Konsum var helt tömt när vi köpte det.Å 50-tals prylar har jag samlat på i ca. 10 år.
    Ann-Charlotte - Kattorna yror väl att det är en jätteråtta....
    Trillvippa - Ja man har ju inte roligare än vad man gör sig,,,,
    Gittan - Såklart! Har äntligen fått tag i en blå städrock!

    SvaraRadera