Gamla Konsum

Gamla Konsum

söndag 11 mars 2012

Fler nygamla inköp.

För ett tag sedan så ropade vi in ett par prylar från  Ö-viks Auktionsverk. Eftersom det är min syster och hennes man som driver den, så blir det lättast att hämta hem auktionsgodset hos min pappa i Dorotea. Så nu när det var sportlov så for vi "hem" och fick därmed se prylarna för första gången. Vi blev inte besvikna!!


En stor rund gjutjärnsgryta från Huskvarna. Har inte mätt upp den men troligen rymmer den 4-5 liter. Invigdes igår med en fläskgryta och idag med sjömansbiff. Grytan är i fint skick och grytan inuti smakade mums


 Äntligen så har vi ett fontänbord!  Vi har sökt ett en längre tid men man är väl lite kräsen... Det skulle vara välvårdat i mosaik med blomhyllor. De njurformade var lite för stora och de som är trekantiga lite för små. Detta var dock perfekt för oss. Så - den som väntar på något gott väntar inte förgäves... Nu saknas bara den klassiska ormbunken som  ska ha sin plats på den översta hyllan. Ska inköpas snarast!!

15 kommentarer:

  1. Ännu ett komplett hem med ett klassiskt och snyggt fontänbord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig att jag nöjt kan konstatera - att nu är det komplett
      Kommer alltid på nått nytt...

      Radera
  2. Åh, ett sånt blombord är jag också på jakt efter! Ditt var jättesnyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn bara lugn... Helt plötsligt finns det bara - just bara för dig!!

      Radera
    2. Såg ett på Erikshjälpen i Norrköping i onsdags, kostade runt 500:- kan dock såklart inte lova att det finns kvar.

      Radera
  3. Älskar fontän borden! Min mormor hade sånt och jag älskade att sitta och stirra på ljuset och vattnet. Inser nu att jag bara måste ha ett jag me.
    Måste komma och kika någon dag.
    Mvh Nilla

    SvaraRadera
  4. Nere i källaren står mitt fontänbord som jag fick med mig när jag flyttade hemifrån-påminner om ditt.Men jag minns att jag suktade mer efter det morbror hade, en med en röd fontän och som dessutom lät inte lika illa från motorn.Ja, jag satt många gånger och tittade in i det magiska ljuset ,,,Men av utrymmesskäl och främst att jag,med ovetskap,tog bort förkalkningar på fel sätt och sabbade plasten därav,så avslutades det kapitlet.Tills vidare kan jag väl se andras små porlande juveler,på nätet,,, :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj Oj!! Man lär sig av sina misstag eller hur...? Har du kvar bordet? Det säljs själva fontäner ibland på Tradera.

      Radera
    2. Ja,det har jag men jag tror att det finns en äldre bordsmodell(inget blombord alltså) som jag ska spana efter.Blir mer praktiskt så,,,

      Radera
  5. Härligt fontänbord, kul att ni hittade det perfekta till slut!

    SvaraRadera
  6. Supersnygga! Det är så synd att det inte är lika lätt att få gods levererat till den här delen av världen.

    SvaraRadera
  7. Hej, provar att fråga här då det ser ut som pumpen och själva fontänen är likadan som i mitt bord. Hade svårt att se på bilden om fontänen också fungerar och undrar hur det är tänkt? Känns som det fattas delar i mitt bord men jag vet inte. Tagit isär det jag kan för att försöka förstå men det hjälpte inte så mkt. Var kommer vattnet ut liksom?

    Plus att pumpen/kompressorn låter som bara den...går inte att slå på utan öronproppar...
    Har du någon som helst info att dela med dig av vore jag väldigt tacksam. =)

    SvaraRadera