Gamla Konsum

Gamla Konsum

måndag 3 september 2012

Resultatet av de senaste veckornas möda!

De senaste veckorna, främst helgerna, har vi ägnat åt garaget. Vi har tyckt att det bestod av provisoriska lösningar och efter några år så växer en lösning fram...
Alltså, vi flyttade cafe´t till en annan hörna och gjorde iordning en mack hörna samt lite annat småplock. Så nu, börjar jag att visa lite bilder på "fika-hörnan".

 
Fiket i sin helhet sedd från garaget.
 

Där  långväggen rymmer  2 varuautomater. Den gråa för 5kronor och den ljusgula för 25-öringar.Båda är i nyskick och hade aldrig varit uppmonterade. Köptes på Blocket.  På golvet står en gammal Mötesplats skylt. För det här är väl en mötesplats, eller....


därefter står den nygamla glassboxen som köptes i sommar. Väggspegeln kommer från det cafe´ vars inredning  jag ropade in på auktion. GB-flaggorna skall sättas upp vid ingången.


bredvid glassboxen står läsk kylen. Den kommer från Åsarna hotell (numera nedlagt och förfaller)  därefter kokplatta med kaffekokaren(modell större) sedan ytterligare en väggspegel.


Konditori disken är blickpunkten. Den och kassaapparaten kommer också från Cafe´Jägaren, vars inredning var den som gick på auktion.


På väggen bakom disken sitter denna kromade tobaksautomat. Det var tider, då cigg.paketen kostade 2-4 kronor. Den är i ett otroligt fint skick eftersom den suttit inomhus. Köptes för flera år sedan av Inlandsloppan ( Ser dock att den behöver putsas ... Ska ske!.)


Försöker samla ihop lite Konsumporslin men det är svårt. Tycker att det skulle vara passande. Det är dock sällan ute till salu. Om du hittar något ute på dina irrfärder så köp!! Hör av dig så köper jag det av dig.


Dessa kaffekoppar med fat kommer från ettt fik som fanns i Dorotea när jag var ung. Jag har 2 stycken och resten slängdes nog när det blev pizzeria istället för kondis. Känns utvecklingen bekant?


I disken finns ett kakfat med fusk muffins samt varuförpackningar. Tomma utom ananas kexen. De är oöppnade och från sent 50-tal. Inte sugen på att smaka ...Får väl se, om det nångång blir riktigt fikabröd i disken.
Rundturn fortsätter senare. Välkommen åter!

13 kommentarer:

  1. Åh så läckert ni fått till det!! Hoppas verkligen att det kommer finnas riktigt fika där i disken någon gång, i så fall kommer jag gärna och fikar och oohar och aaahar över allt fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kommer hit så garanterar jag att det ska finnas färskt fikabröd i disken - åtminstone för dig!

      Radera
  2. Det är som det populära programmet: Så mycket bättre!!!! Blev lite fikasugen direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När ni hälsar brukar det ju serveras lite starkare "fika" i fiket... eller kaffe. Man måste inte vänta tills Midsommar 2013 för nästa gång??

      Radera
  3. Ååhhhh....nu vill jag till Åsarna igen....å ha kul!! Snygggt inrett i "garaget"

    SvaraRadera
    Svar
    1. De´é bara att komma igen! Ta med er GöralösPutte en göralöshelg så alltid kan vi väl hitta på nått!!

      Radera
  4. Du har väl varit på loppisen i Kvissle antar jag? Det fanns en del porslin där men inget det stod Konsum på vad jag såg. Loppisen håller i alla fall till vid den gamla Caltexmacken och innehavaren bor i det som fram till 1986 var en ICA affär.
    Öppet jämt, är ingen hemma så betalar man i en burk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte ens att den fanns men den skall besökas... Gillar dem som tror på mänsklig ärlighet. Var på en sådan i helgen. En loppis med självbetalning. Jag vill tro att alla kunder är ärliga!!

      Radera
    2. När du besöker den så kan du lika gärna fortsätta några km till Mattmar och loppisen i gamla Konsum, dom har helgöppet under september. Såg att det fanns lite gamla osålda Konsum-prylar där.

      Radera
  5. Visserligen visste jag ju som flitig läsare av din blogg att ni köpt på er många fina grejer men att det kunde bli så här tjusigt det fattade jag nog aldrig. Jättefint!

    SvaraRadera
  6. Tur man har nära till fiket :o)

    SvaraRadera
  7. Såååå mysigt fik! Skulle helt klart kunna tänka mig en fika där :)

    SvaraRadera
  8. Ursnyggt! Verkligen. Särskilt mycket gillar jag ditt Konsumporslin.

    SvaraRadera