Gamla Konsum

Gamla Konsum

onsdag 29 december 2010

Den blå LUMAN har anlänt!

 Så kom den då äntligen hem. Lite färgavskrap på foten men i övrigt hel. De blåa och gröna Luma buketterna är ju i lackerad bakelit, så efter alla år så ses det ju att den är använd. Många tror ju att detta är adventsljusstakar men icke... De är tänkta som en "modern" bukett för året runt bruk. Kan lämpligen julas till med ljusglorior. Intresserad av pris? ( Låter som Antikrundan..)  480 kronor. Rena fyndet tycker jag!
 Från samma Auktionsverk köptes denna pianopall. Den broderade sitsen är original men jag vet inte..... Kläs om i något ärtigare retrotyg eller? Vad tycker du?
 En fantastisk udda julklapp fick min käreste av sin far. Brylcreemspumpen kommer från en gammal frisörsalong.
 Dessa söta små plasttomtar hittade jag i en låda hos mina föräldrar å de var ju bara tvugna att följa med hem likaså...
den här piprensartomten som ska ringa in julen. Lite renoveringsbehov finns. Klockan har lossnat och det skall sitta en liten björkkvist som träd på vä. sida. Det fixar jag till nästa jul....

7 kommentarer:

  1. Du fick den (Luman) nog billigt för att många trodde att den var ommålad. Men om du vet att den skall se ut så här så är det bara att gratulera.
    Jag antar att du vet att den kom i slutet av 1954.

    SvaraRadera
  2. Pianopallen ska ju helt klart vara som den är. Omdet är orignal tycker jag inte att man ska ändra på det! =) Grattis till dina fina fynd.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle ha bytt tyget däremot. Man skall ha det som man gillar det bäst, och broderade blommor går bort enligt mig. Du kan ju alltid spara originaltyget ifall du ändrar dig sen.

    SvaraRadera
  4. VAR får man tag i ljusglorior? Har aldrig sett sådana i verkligheten. Jag röstar på tygbyte. Som Form55 påpekar, du kan spara originaltyget.

    SvaraRadera
  5. form55 : Javisst är det så att kunskap är rikedom på alla sätt...
    Clinen: Tack för din åsikt. Vi får se hur det blir. Hur den passar in i rummet etc.
    Eli: Jag har köpt mina på loppisar samt nån uppsättning på Tradera. De var billiga för 5-10 år sedan men nu ...

    SvaraRadera
  6. Kul att få se den blå Luman, men jag blev verkligen konfunderad när du skriver att de blå och gröna blev målade!?!
    Inte för att jag misstror dig, men det verkar lite märkligt!
    Måste därför fråga var du fått den infon ifrån?
    Har själv aldrig sett varken en blå eller grön, så de verkar vara ganska ovanliga.
    Ang pallen tycker jag absolut att du ska klä om den i ett tyg som du tycker passar bättre, kan bli riktigt cool i ett fräsigt retro tyg.
    Tack för en kul blogg och Gott nytt år!

    SvaraRadera
  7. Katrin: jag har själv sett 5-6 blå Buketter men bara 1 grön. De blå har alla varit i samma kulör. Har även en annons från KF där man presenterar Luma Bukett, i 4 färger. Hittade inte den i brådrasket men lägger ut den när jag finner igen den. Målade eller ej så får de lite färgskav på fot och pinne å det får ju inte de svarta eller röda så...
    GOTT NYTT ÅR till dej!

    SvaraRadera