Gamla Konsum

Gamla Konsum

söndag 17 juni 2012

Auktion i Skålan.

Auktion i Skålan tillhör inte sedvanligheterna. Denna gång auktionerades det ut det som fanns kvar i den nedlagda skolan.  Den började som en uteauktion men regnet kom och den flyttades in till bönhuset.
En del äldre saker fanns såsom planscher, kartor och böcker. Nyare skolmöbler och slöjdsaker samt porslin. Dock härlig stämning och billigt blev det...


Den här förvaringslådan var nog fin som den var


men när sen lådorna visade sitt innehåll blev den ännu bättre. För oss med några år bakom oss minns flannelograf tavlan som ett ständigt återkommande undervisningsmaterial. Denna byrå var fylld av bilder till tavlan. Allt från traktorer till mått och vikter. Från blomster till tomtar. Nostalgi i högsta grad!!


2 fönsterlampor som jag egentligen inte har plats för men som blev så billiga att jag inte kunde vara tyst. Utropspris var 20 kronor och en tysnad lade sig i salen så okay då - de fick följa med hem för en tjuga.


En annan "fyndlåda" innehöll dessa dartpilar. Inte nyköpta på Rusta direkt...


När vi väl var uppe i Skålan så passade vi på att hämta ned det här sybordet. Det fick jag av min arbetskollega för några år sedan. Hennes mormor, som var sömmerska, hade haft det.


Symaskinen skall förvaras innuti den och när den skall användas så lyfter man upp plattan så att benen ryms, fäller ned locket och placerar symaskinen ovanpå. Mycket smart uträknat, må jag säga.


Vi tog oxå med oss två pinnstolar som  platsar i "Gille-rummet". Snurrstolarna som stod här innan flyttades in till rummet.

3 kommentarer:

  1. "Flannelograf tavlan,,," Jag fick riktigt suga på ordet och därefter förnimma att en sån hade vi nog en sån, i lågstadiet på 70-talet. Hade glömt bort men du påminde mig med bilderna. :)
    Vilket nostalgi-fynd!
    Det är roligt med barndomens skolmaterial. Själv så är jag på jakt efter matteboken "Hej matematik". En speciell relation. Men jag har inte sett den på nån loppis,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, om jag vetat det skulle du fått en mattebok. Jag köpte inga böcker men det gick massor från alla årtionden....De flesta fick inga köpare utan gick till pappersåtervinningen!

      Radera