Gamla Konsum

Gamla Konsum

tisdag 20 augusti 2013

Vad mer fanns i torpet?

Lovade en fortsättning på förra inlägget från torpet i Söredsta. Ja det huset var proppfullt av prylar,så det är lika bra att börja visa en del.


Julpynt i form av adventsstjärnor i spån, Skandia ljuskedja med färgade lampor och ett par bordslampor. Grönbetsad fot med randig skärm - kan det bli mer 70-tal??



Dessa väggtavlor blev en rejäl "back-flash" för mig! Hade totalt glömt bort dessa. Tallrikar som kletats ned med ett tjockt lager gips för att sedan målats och sedan, på med ett vackert bokmärke å lite glitter.

 
Förutom tallrikar gjorde man samma sak med dryckesflaskor som man slog halsen av och vips så blev det en vas. De såldes, när jag var liten, av gårdfarihandlare. Åh, vilka minnen å va gammal jag helt plötsligt känner mig...



Dukar i överflöd fanns i skåpen. Broderade, virkade, stickade och vävda. Dessa i 50-60 tals stil men de flesta i grönt, orange, gult eller brunt. Dessa fick följa med hem.


Förkläden måste ha varit varje husmors favoritplagg. Ett flertal fanns här och visst var det med samer på läckert?

 
Så var det dags för nästa skojiga djupdykning bland alla textilier. Gardinerna!  I alla de former och färger. Här ses ett gäng köksgardiner.

 
Av någon anledning var det mesta julpyntet av lite äldre dato än 70-tal.

 
Även denna filt måste komma från 50-60-talet. Till höger om den ses kanten av en virkad toalett-matta.

 
Lite mer krafs som fick följa med hem. Muppet show muggar, en pärla ljuslykta med smideshållare till. Plastblommor typ pelargon, osthyvel med svart skaft, en tomburk saltströmming, blomfat och t.o.m. en orange plastslev. Så det kan bli...
Fortsättning följer från den roligaste, fyndrikaste helgen denna sommar.

3 kommentarer:

  1. Vilket spännande hus! Det måste vara som att rota i en skattkista,,,Just den här känslan av ett retro som just då var det som gällde och inget konstigt alls. Jag blir både förfärad som upprymd av köket.Haha! Sen det här med med gamla dukar och gardiner,,,vad kul med ett same-förkläde! :) Jag leker just med tanken att ta över ett sommarställe med innehåll,,,om det så blir bara en kolonilott.

    SvaraRadera
  2. Oj oj vad spännande med ett orört ställe. Kan tänka mig att det blir fler skattjakter där. Mycket fina textilier. Det gula förklädet liknar ett jag har och julduken med 4 st fält i uppe till vänster har jag med :) Roligt när man ser saker man känner igen.

    SvaraRadera
  3. Det låter jättetrevligt med din skattjakt, och fynden fattades inte heller ser jag.Ser fram emot en fortsättning om din roliga helg.

    SvaraRadera