Gamla Konsum

Gamla Konsum

söndag 6 januari 2013

Årets första auktion eller Hjälp vad har jag köpt!

På jul ledighetens sista dag blev det dax för Auktion på Östersunds Auktionsverk. Egentligen gillar jag inte inomhus auktioner men vad göra när det är så långt till sommaren. Fast idag är det plusgrader och regn och vägbanan hade mer karaktär av en hockeyplan... Och inte kan ju jag vara tyst en hel dag ... så här kommer dagens inköp!


15 stycken "glaskrokar"  i 3 färger. Röd, blå och mörkgrön. I räfflat glas och känns mycket Bergdala.


Ingen är den andra lik och de såldes som en väggdekoration men hur ska den va??? Och är det Bergdala? Nån som vet nått för jag har misslyckats att hitta något på nätet...


Ett medicinskåp, med spegel, tillverkat i plåt. Ropade jag in för jag blev lite less på att vara tyst!


En docka modell äldre. Smutsig och vällekt. Ena ögat är lite "segt" men öppnas helt om man vänder henne riktigt samt


en nyare typ. Jag är ingen docksamlare men de följde med ett annat köp- Får kolla in Loppis Entusiasten för råd.


Gjorde ett provhäng på de nya krokarna. Ska de hängas ihop eller en och en eller... Vem vet...


I det här inköpet följde dockorna med. En Dockvagn av lite äldre stuk. Tänkt till Pia i skylten.


Även denna ingick i samma köp. Samt en nyare barnstol och en lära gå bil. Ibland kan det kännas som om man gjort en bra köp även på auktion.

8 kommentarer:

  1. Vilka roliga fynd ni gjort! (tycker jag förstås :)Den nedre dockan är en skrållan i alla fall, borde ha en taldosa, om den inte blivit borttagen (de brukar inte fungera)runt slutet av 70-talet gissar jag, den ska ha en liten sköldpadda som märke i nacken. Den övre dockan är nog lite äldre kanske 60-tal? Jag har aldrig sett sådana glaskrokar, men visst måste de hänga så där på rad, kanske i ett fönster?

    SvaraRadera
  2. Jag har tre likadana krokar. Tror även jag att det är Bergdala glasbruk då stilen är densamma som för mitt namn i glas som jag har därifrån sedan jag var barn. Vet inte om de är tänkta som någon form av glaskonst eller om det är tänkt att de ska fungera som vanliga krokar. Dina är de första jag ser utöver mina tre och de tre som fanns på samma loppis och som någon annan köpte före mig.

    SvaraRadera
  3. finns en blå krok hos mej också. Minns inte hur den kom hit, troligen i en "fyndlåda" från auktion. Har aldrig funderat över om den har ett användningsområde. Min krok hänger på kanten till en stor kopparbunke,
    bunken tjänar som ytterkruka åt en benjaminsfikus.
    Ska bli spännande att se om någon vet ev användningsområde,att den ska vara som enbart prydnad verkar inte vara så troligt.
    kerstiniretron

    SvaraRadera
  4. Oj, vilka spännande krokar ni fyndat, gör sig bra till G-klavarna oxå!

    SvaraRadera
  5. Åh, precis en sån dockvagn hade jag, mitten på 60-talet. Den finns ännu i källaren om än lite trasig.

    SvaraRadera
  6. De där krokarna var ju riktigt roliga! Och som man längtar till sommarens utomhusauktioner nu!!

    SvaraRadera
  7. Japp. Jag är nästan säker på Bergdala. Glasets mönster är extremt lika glasklara fönstersmycken i hjärtan som jag fyndat. Dina krokar har jag aldrig sett förut. Häftigt med så många!

    SvaraRadera
  8. hej. ja dom krokarna gjordes av en man som heter elving konradsson ägde bergdala glasbruk det var han som gjorde alla namnen. och fiskar. g-klavar.och roliga gubben som handuk hållare dom är säkert gjorda mellan 1975-1985 mitt namn är Tommy jag brukar vara med honom när han gjorde dessa krokar dom var speciellt gjorda för en vatten fortän som fans i bergdala på den tiden den finns inte kvar längre.

    SvaraRadera