Gamla Konsum

Gamla Konsum

onsdag 28 september 2011

Utmaningen!

Tack och lov för utmaningar! Mycket arbete,höst trötthet och bloggtorka har medfört lite klent med inlägg, men nu så kanske man kommer igång igen... Så här är mitt bidrag till  " Det okända".


 Denna lilla godisskål(?) fick jag ropa in på auktion på bönhuset  i min barndomsby-Saxvattnet.Den var då fylld med godis och det tilltalade mig som då var  5-6 år. Det var mitt livs första auktion och jag får tacka min mamma för att hon ledde in mig på den banan.


 Det finns ingen märkning i godset och eventuell etikett är borta. Den skiftar lite i ljusblått i botten.


 Ett av mina gröna glas. En sejdel med blåsor i glaset. De följde med en låda som jag fick av en kvinna vid namn Britta som sålde sitt hus här uppe i Jämtland. Tack Britta!


 Mer gåvor. Denna tjusiga staty fick vi i helgen av en trevlig bekanskap. Håkan Ö. åker förbi Åsarna på väg till sin stuga och brukar då stanna för att fotografera skyltfönstret. Denna gång bjöds han och barnen in på rundtur och flipperspel. Döm om vår förvåning när han senare kom med denna skapelse som han tyckte passade bättre hemma hos oss. Tack Håkan!
Kvinnan är  brunfärgad, ej svart  och mycket välgjord.


Det finns en märkning i godset på baksidan som jag ej kan tyda. Statyn står på en platta av teak.
Ja, det får bli kvällens bidrag till utmaningen. Som ni vet, ni som följer min blogg, så är det många prylar här hemma som är "oidentifierade" eftersom vi inte har brytt oss om vem som gjort bara att det har andats 50-60-tal.                                                                                                                                 



 

5 kommentarer:

  1. Den gröna ölsejdeln ser ut som Johansfors glasbruk.

    SvaraRadera
  2. Skålen ser ut att vara en veckla av stig lindberg.....måste nog dit och se på den : ) mvh Inlandsloppan.............

    SvaraRadera
  3. Din vackra bruna dam är gjord av Gino Manca.

    SvaraRadera
  4. AL- Tack för din info.
    Inlandsloppan - Välkommen!
    Moster Mjölgumpa - Tackar! Jag gogglade och fick mycket info. ang. denne skulptör.

    SvaraRadera
  5. En sådan skål, i blått, köpte jag till mina föräldrar när jag var barn, nu är det jag som har den och jag tycker fortfarande den är lika fin som den gången

    SvaraRadera