Gamla Konsum

Gamla Konsum

onsdag 31 augusti 2011

Tema : Köks- handdukar Del 1-

Eli på 50-talsjakten hade en idé om att det skulle vara kul med en utställning av Köks och Paradhanddukar.I väntan på att denna, så gör vi väl en egen om vad vi har i gömmorna. Eli visade sina handdukar i sitt inlägg och här kommer då mina.... Ber så mycket om ursäkt att de inte är nystrukna utan togs fram ur linneskåpet.


 Helt omärkt men med sköna färger och stuk.


 En i  mildare färger och  dessutom något blekt. Designer BOWA.


I blåbärsskogen av Jerry Roupe. En av mina favoriter bland textildesigners. Detta alster tillhör dock inte hennes bästa, enligt mig...                                                                                                               


 Den här handduken gillar jag. Den är märkt men det är helt oläsligt. Någon som vet??


Denna heter Syltburken och har gjorts av Aune  Laukanen. Hon var även keramiker och arbetade tillsammans med Carl-Harry Stålhane.

6 kommentarer:

  1. Den första handduken var ju så otroooligt fin!

    SvaraRadera
  2. åh, den med blåbärsskogen alltså.. wow! de andra är lite väl brokiga för min smak.

    SvaraRadera
  3. Den första är fascinerande. Och så gillar jag Aunes handduk. Har en liten duk där de röda prickarna från handduken går igen. Länkar hit!

    SvaraRadera
  4. Sånt här gillar jag verkligen. Jättefina allihop men favoriter är nog nr 3 och nr 5.Den första är ju väldigt stilig och tvåan och fyran jättesöta. Ja det är svårt att välja :-)

    SvaraRadera
  5. Jättefina allihop, det brukar vara så mjukt,härligt tyg i de gamla kökshanddukarna!

    SvaraRadera
  6. Obeskrivligt glad blev jag när jag fick se en av Dina handdukar - BOWA - och min efterlysning är delvis löst! Har själv en handduk av samma formgivare! Länkar givetvis hit!

    SvaraRadera