Gamla Konsum

Gamla Konsum

lördag 19 februari 2011

Blandade bilder...

 Fantasin tröt när termometern visade -32 i morse så ni får hålla tillgodo med några restbilder som inte visats. Här i vardagsrummet, i ett hörn, står en stringpidestal med en ståtlig spindellilja. Dock inte i blom just nu)
 På en hylla i bokhyllan finns röda emaljerade föremål. Liten termos och emalox skål. Vidare ( ej ibild) finns röd sifon samt en röd TV-kanna I mitten en ljusstake med tupp. De två små på övre hyllan hör till.
 Ett askfat eller skål - Rörstrand tror jag. Pennorna är från rätt tid. Den ena är en sån där man vickar på så åker en båt fram och tillbaka i pennan. Ni fattar eller hur...
 Ovanpå vitrinskåpet står en samling grönt glas. Jag minns inte vad det heter men de vet ju ni.... Den hängande ljusstaken vet jag inget om men den är vacker när den har brinnande ljus i .
Tidningskorgen rymmer Femina. Årgångarna 1959 och 1960 så klart!!

5 kommentarer:

  1. EN SPANING JAG HAR GJORT ÄR ATT MAN KALLAR DET INTE ASKKOPP UTAN SKÅLFAT NUFÖRTIDEN. dET LÅTER BÄTTRE. :-)

    SvaraRadera
  2. Glasserien heter "Vineta" och är formgiven av Kjell Blomberg för Gullaskruf. Jag är lite avis på kakfatet i två våningar... :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt med tidsenliga tidningar! :)

    SvaraRadera
  4. Ulrika - Solklart låter det bättre med skålfat, på samma sätt som städerska blev lokalvårdare och kalhygge heter föryngringsyta....
    Herr Movarp - Tack för informationen om det gröna. Kakfatet är både fint och praktiskt inte till kakor men väl som godisfat!!
    Trillvippa - De är både roliga att läsa och mycke´ väl som information om tiden..

    SvaraRadera
  5. Köpte nyss några småskålar av just Vineta och hade nog haft svårt att låta bli våningsfatet om jag såg det.
    Skålfat är ju en bra benämning, ordet askfat lockar ej längre men visst finns det en del väldigt fina.
    Föryngringsyta hade jag heller aldrig hört förr.

    SvaraRadera