Gamla Konsum

Gamla Konsum

tisdag 18 oktober 2011

Uppåt väggarna...

Vår lilla övernattningslägenhet är Konsums personalrum samt kontor. Det är orenoverat så tapeter och skåp är inte "tidsenligt". Men helt ärligt så har det inte haft högsta prioritet.


 För att dra blickarna från tapeten i köket har div, prylar satts upp för att piffa upp, såsom dessa sparbössor med kloka ord på. Charmiga tycker jag.


 En liten blå kaffepanna att hänga grytlappar på hänger ovanför spisen.


 Minikryddburkar i plast med tillhörande hylla i "String-typ". Fabrikat okänt. Några ideér??


 Varje hem har väl ett nyckelskåp?


Den här Konsumtallriken visar inte vårat Konsum men en Konsumaffär i samma byggnadsstil. Innan vårat hus byggdes om och ut. Det här är från en annan ort i Jämtland.

5 kommentarer:

  1. Kryddhyllan med små plastburkar tillhör en serie som heter Sonja. Den finns som skohylla, diskställ, badkarsställ med mera. Jag har gjort ett inlägg om serien här: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/april/praktiskt-for-nastan-allt.html

    Äger själv en sådan kryddhylla och den är underbar! =)

    SvaraRadera
  2. Jajamän ett likadant nyckelskåp hänger på väggen i Rossön också!

    SvaraRadera
  3. gillar kryddhyllan skarpt, trevligt att clinen satt på så värdefull information om den.

    SvaraRadera
  4. Affären på tallriken ligger i Ås utanför Östersund. Den är inte utbyggd men lite moderniserad. Fungerade som Konsumbutik till mitten på 1980-talet då det byggdes en ny butik och postlokal några hundra meter bort. Den gamla butikslokalen kommer att återuppstå som kvartersbutik inom kort. Dock ej Coopbutik. Där är nu en frissa och en annan firma.Den nya Konsum o posten lades ner 2005 och nu lägger man ner Coop-butiken även i Krokom. Själv jobbade jag för 50 år sedan, 1961,i butiken på tallriken. Det var mitt första riktiga jobb. Där var jag två år sedan värvades jag m fl till Lagercentralen i Östersund. Numera bor jag som pensionär i ett hyreshus strax intill den gamla butikslokalen. Cirkeln är sluten då jag åter kommer att kunna gå till en butik som jag jobbat i som ung! Eva S

    SvaraRadera
  5. Clinen: Tusen tack för trevlig info.
    Gittan: Visste väl att du var att lita på.
    Allt det gamla goda: Ja visst va infot bra.
    Anonym: Tack för ditt inlägg. Jättekul att läsa å jag blir rent rörd...Må så gott å fortsätt gärna följa min blogg.

    SvaraRadera